دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

این روزها بورس تهران دستخوش تغییر و تحولات ساختاری بسیاری است، از یکسو سازمان کارگزاران بورس در حال انحلال است و از سوی دیگر هیأت مدیره سازمان جدید درگیر ایجاد ساختار جدید و تشکیل شرکت های بورس اوراق بهادار، فلزات، کشاورزی و نفت است.

 این روزها بورس تهران دستخوش تغییر و تحولات ساختاری بسیاری است، از یکسو سازمان کارگزاران بورس در حال انحلال است و از سوی دیگر هیأت مدیره سازمان جدید درگیر ایجاد ساختار جدید و تشکیل شرکت های بورس اوراق بهادار، فلزات، کشاورزی و نفت است.

در روزهای اخیر معاونان دبیر کل سابق، هادی بیدختی و علی حاجی نوروز حکم مشاور دریافت کرده اند تا پس از انحلال قطعی سازمان قدیم شرکت کارگزاری خود را تأسیس کنند.دبیر کل سابق نیز به رغم وجود خلأ قانونی هنوز مقام ریاست هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، یک مقام نظارتی صرف است، کماکان به عنوان مجری وظایف هیأت مدیره بورس را نیز برعهده گرفته است.

در این شرایط سهامداران خرد و حتی صاحبان شرکت های بزرگ بورس و سهامداران عمده انتقادهای بسیاری را به نحوه شکل گیری شرکت بورس وارد آورده اند. آنان می گویند: نحوه پذیره نویسی و اختصاص سهمیه ۴۰ درصدی به کارگزاران به ایجاد نوعی انحصار جدید در بازار سرمایه می انجامد، اما علی صالح آبادی رئیس هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار پس از چند روز انتقاد مداوم، از طریق سایت رسمی این سازمان به انتقادها پاسخ گفت و تعیین سهمیه و ایجاد انحصار برای کارگزاران را در ساختار جدید تلویحاً رد کرد.

صالح آبادی ضمن سپاسگزاری از همه صاحبنظران، فعالان بازار سرمایه و به ویژه اصحاب مطبوعات به خاطر انتشار پیشنهادها و اظهار نظرها تأکید کرده است: «لازم می دانم به محتوای دعوت هیأت مدیره که صرف دعوت از فعالان بازار سرمایه برای تعیین مؤسسان شرکت بود و عده ای آن را نوعی پذیره نویسی خلاف قانون تلقی کرده بودند، توجه بیشتر مبذول شود.» سازمان بورس در عین حال با انتشار اطلاعیه ای تعیین تکلیف

از سوی دیگر خبرگزاری فارس خبر داد: اعضای سه نفره کمیته ماده ۵۷ برای تعیین تکلیف دارایی۱۲۰تا ۱۴۰میلیارد تومانی بورس مشخص و هفته آینده تشکیل جلسه خواهند داد.

محمد ابراهیم قربانی فرید از انتخاب شدن خود به عنوان نفر سوم و منتخب کارگزاران این کمیته خبر داد و اظهار داشت: به همراه دیگر اعضای این کمیته یعنی رئیس سازمان بورس، علی صالح آبادی و نماینده ای از شورای بورس در هفته آینده برای تعیین تکلیف بورس جلسه تشکیل خواهیم داد.

براساس ماده ۵۷ قانون بازار اوراق بهادار «اموال و دارایی های سازمان کارگزاران بورس های موجود اعم از منقول و غیر منقول، وجوه نقد، سپرده های بانکی و اوراق بهادار، حقوق و تعهدات و سایر دارایی ها پس از کسر بدهی ها و همچنین وجوه ذخیره گسترش بورس، در کمیته ای مرکب از رئیس سازمان، نماینده کارگزاران بورس مربوط و نماینده شورا احصاء و حسب ضرورت و نیاز بین شرکت سهامی بورس مربوط و سازمان به ترتیب به عنوان سرمایه  و منابع مالی در اختیار تسهیم می شود. تصمیمات این کمیته پس از تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی لازم  الاجرا است.»

هرچند تاکنون آمار دقیق و مستندی از اموال و دارایی های سازمان کارگزاران بورس در دسترس نیست اما برخی کارشناسان بر این باورند که دارایی های سازمان بورس از محل دریافت کارمزد چندین ساله از سهامداران، بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان خواهد بوددیگر فرم درخواست متقاضیان عضویت هیأت مؤسس شرکت بورس را منتشر کرد.در این اطلاعیه سرمایه شرکت بورس ۱۵ میلیارد تومان اعلام شده و شرکت های کارگزاری و نهادهای مالی غیرکارگزاری، شامل فعالان بازار اوراق بهادار، نیز به عنوان مؤسسان آن معرفی شده اند.حداکثر میزان سهام قابل خرید ۵/۲ درصد اعلام شده که رقم قابل پرداخت برای هر سهامدار در چنین ترکیبی ۳۷۵ میلیون تومان خواهد بود.

کد خبر 45

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز